HOME > AANBEVOLEN > HET BEELD > Heaven, Kumi Oguro 

gepost 26/02/2021

ingestuurd door Mark Verbeeck

Heaven, 2002-2004

Er zijn al veel kunstwerken gepasseerd  die een diepe indruk op mij gemaakt hebben. Meestal bekende werken. Soms ontdekkingen. Sommige ongelooflijk virtuoos, soms verbazingwekkend of spitsvondig of sfeervol, soms geruststellend, soms iets dat je gelukkig doet voelen, soms iets dat je een ongemakkelijk gevoel geeft.

Soms hou ik daar ook wel van. Zoals dit hier. Een foto van Kumi Oguro, een Japans/Belgische fotografe die ik leerde kennen toen ik nog ging modeltekenen in Antwerpen.

De foto hing op een tentoonstelling in een galerij in Brugge. 1 x 1 meter groot, impressionant en confronterend.

Het geheel is in scene gezet. Qua kleur is er een eenheid, geen opvallende kleuren. Een rustige evenwicht. Je aandacht wordt getrokken naar het verlichte gat op een zolder.

Maar schijn bedriegt.

Een zwanger meisje ligt op de rand met hangende benen in dat gat.

Onbeveiligde zolders hebben altijd wel een beangstigend gevoel.

Veronderstel dat het meisje elk moment kan bevallen. Dan zou de baby in dat gat naar beneden tuimelen. Zo maar vallen in een onbestemde peilloze diepte.  Kan je de eerste kennismaking met onze wereld slechter beginnen?

Brr, ik krijg nog altijd een ongemakkelijk gevoel bij het zien van deze foto.

 

Mark Verbeeck

is lid van Davidsfonds Beveren-Zuid en is zelf ook kunstenaar. Hij volgde vanaf 1983 tekenen, grafiek en schilderen in de Kunstacademie Beveren en schilderen in de Kunstacademie Sint-Niklaas. Eind jaren ’90 koos hij voor modeltekenen in Antwerpen. Hij volgde tevens fotografie in het volwassenenonderwijs.

Hij toonde zijn werk in galerijen in Antwerpen en Sint-Niklaas en stelde individueel tentoon in Beveren en Haasdonk. Hij werkte in opdracht voor o.a. Cera/KB en kreeg eervolle vermeldingen in wedstrijden van o.a. de Koninklinke Piet Staut Kring Beveren en de stad Ronse. Hij nam deel aan groepstentoonstellingen in Sint-Niklaas, Lier, Edegem, Ronse, Mortsel, Melsele, Oostende en aan onze jubileumtentoonstelling MEESTERLIJK, in Haasdonk mei 2019.

De kunstenaar, Kumi Oguro 

Kumi Oguro werd geboren in Japan in 1972 en begon haar studie fotografie in Londen in 1996 en studeerde daarna tot 2003 in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In de postgraduaatopleiding Transmedia in Brussel experimenteerde ze met video en installaties. Haar onderzoeksthema daar was ‘Photographic film and Filmic photograhy’, m.a.w. de relatie tussen stilstaand en bewegend beeld. Ze puurde dat thema verder uit in haar masteropleiding Filmstudies en Beeldcultuur aan de Universiteit Antwerpen in 2006 onder de titel Filmic in photography. Na haar studies concentreerde ze zich verder op het ontplooien van haar fotografisch werk.

Oguro is geïntrigeerd door de beelden die we opbouwen in onze dromen vlak voor het ontwaken. Logica is zoek dan, er is geen precieze tijdsbeleving en de ruimte is moeilijk te determineren. In haar werk probeert ze net de atmosfeer te creëren die aanleunt bij die droomwereld. De gezichten van de modellen zijn daarom verborgen. Het is niet duidelijk of we een stilstaand beeld zien van iets dat gaande was, wat het ook moge wezen, dan wel of de karakters op het punt staan te ontwaken uit een diepe, diepe slaap. Die ambiguïteit bewaken is belangrijk voor Oguro. De anonieme vrouwen in haar foto’s balanceren op de dunne lijn tussen kinderlijk en sensueel, fragiel en destructief, het tragische en het speelse.

 

De afgelopen jaren stelde Oguro tentoon in België, Denemarken, Finland, Portugal, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Japan. Haar eerste fotoboek NOISE verscheen bij Le caillou bleu (Brussel) in 2008.

Kumi Oguro woont en werkt in Antwerpen sinds 1999.

Gene, 2020

Window, 2020

Slip, 2020

Connect, 2011-2012

Play, 2008-2009

Deep, 2005-2007

Klik HIER voor meer werk van Kumi Oguro.

Vertel anderen over ons. Deel deze webpagina met uw netwerk.