HOME > EN VERDER > LEZEN > RECENSIES > Een heel leven, Robert Seethaler

Een heel leven gaat over de arbeider Andreas Egger. Een man die liefheeft, treurt en droomt, en die aan het eind van zijn leven met verbazing terugblikt op alles wat hij heeft meegemaakt. Sinds verschijnen staat de roman onafgebroken in de bestsellerlijsten en Robert Seethaler werd door de Duitse boekhandel verkozen tot auteur van het jaar.

Wanneer Andreas Egger in het dal wordt afgeleverd, is hij een jaar of vier. Niemand weet het precies. De boer Kranzstocker neemt hem met tegenzin in huis en Egger groeit op tot een knecht die zich van zijn eerste jaren niet veel meer herinnert dan een vaag gevoel van warmte. Als jongeman sluit hij zich aan bij een groep arbeiders die de eerste kabelbaan in de omgeving aanleggen en daarmee ook voor het eerst elektrisch licht en lawaai naar het dal brengen. Op de dag van een tragisch ongeval staat Egger ineens oog in oog met de liefde van zijn leven, Marie, die hij evenwel snel weer zal verliezen. Pas vele jaren later, wanneer de wereld een andere is geworden en Egger zijn laatste pad bewandelt, zal zij nog één keer bij hem zijn.

De Bezige Bij

Impressie van Vera na het lezen van het boek

Een heel leven is het verhaal van Andreas Egger, een kind dat opgroeit bij zijn oom die hem alleen opneemt omdat hij een buideltje draagt met een beetje geld. Zijn leven bij die oom is er een van vernedering, liefdeloosheid  en ontwrichting omdat hij beschouwd wordt als een profiteur. Zijn oom laat hem een als goedkope knecht werken. De dag dat hij weggaat, ruilt hij zijn  leven in voor een eigen moeizaam bestaan.

Het boek is een eenvoudige roman zowel wat de schrijfstijl betreft als het verhaal. Het omspant het hele leven van een doodgewone man die moet knokken voor zijn bestaan. Die zowel geweld, verdriet, als de  liefde ervaart in zijn leven. Het zijn bijzonderheden in 'zijn' leven, die geen wereldgeschiedenis zijn, maar wel waardevol in Andreas beleving.
Een mooie zin typerende zin is 'IEDER HINKT ZIJN EIGEN PAD', die zin verwijst ernaar hoe je met je beperkingen je eigen weg kunt vinden.
Het lijkt een eenvoudig verhaal maar het triggert de lezer door  de diepgang ervan. Egger wordt eigenlijk gedreven en geleefd door het noodlot..
Een heel leven is een mooi integer boek dat toont dat er geen wereldschokkende gebeurtenissen moeten gebeuren om een goed boek te schrijven.