HOME > EN VERDER > LEZEN > RECENSIES > Winter, Elizabeth Strout

Het boek van de HBO-serie Olive Kitteridge

Het verhaal

Olive Kitteridge heeft haar leven lang lesgegeven aan de kinderen van Crosby, een idyllisch gelegen kuststadje in Maine. Haar leerlingen hadden vaak een ander beeld van haar dan zijzelf; terwijl ze in haar oprechtheid nooit een blad voor de mond nam, was ze meer gevreesd dan geliefd. Na haar pensionering wordt Olive meer dan ooit betrokken bij de menselijke drama's achter de keurige façades van het stadje, waardoor haar leven een diepere betekenis krijgt.

Over Elizabeth Strout

Elizabeth Strout werd geboren in Portland, Maine, en groeide op in kleine steden in Maine en New Hampshire. Al op jonge leeftijd voelde ze zich aangetrokken tot het opschrijven van dingen en het bijhouden van notitieboekjes waarin de alledaagse details van haar dagen werden vastgelegd. Ze voelde zich ook aangetrokken tot boeken en bracht in haar jeugd uren door in de plaatselijke bibliotheek, tussen de stapels fictie. Tijdens de zomermaanden van haar jeugd speelde ze buiten, met haar broer, of vaker alleen, en hier ontwikkelde ze haar diepe en blijvende liefde voor de fysieke wereld: de met zeewier bedekte rotsen langs de kust van Maine, en de bossen van New Hampshire met zijn verborgen wilde bloemen.

Tijdens haar puberjaren bleef Strout gretig schrijven, omdat ze zichzelf al vroeg als schrijver had beschouwd. Ze las biografieën van schrijvers en bestudeerde in haar eentje al de manier waarop vooral Amerikaanse schrijvers hun verhalen vertelden. Poëzie was iets dat ze las en uit haar hoofd leerde; op zestienjarige leeftijd stuurde ze verhalen naar tijdschriften. Haar eerste verhaal werd gepubliceerd toen ze zesentwintig was.

Strout ging naar het Bates College en studeerde in 1977 af met een graad in Engels. Twee jaar later ging ze naar het Syracuse University College of Law, waar ze een diploma rechten behaalde, samen met een certificaat in gerontologie. Ze werkte korte tijd voor Legal Services, voordat ze naar New York City verhuisde, waar ze adjunct werd bij het Engelse Department of Borough of Manhattan Community College. Tegen die tijd publiceerde ze meer verhalen in literaire tijdschriften en Redbook en Seventeen. Door de behoeften die gepaard gingen met het grootbrengen van een gezin en haar lesrooster te combineren, vond ze elke dag een paar uur om aan haar schrijven te werken.

Strout beschrijft haar schrijfstijl zelf als die van ‘een borduurster’ – ‘Ik zal het oppakken en een klein groen lijntje borduren, en later terugkomen en een blad borduren of zoiets’ – en haar romans, ingewikkeld en nauwgezet vervaardigd, overlappen en zijn met elkaar verweven. om een direct herkenbaar fictief landschap te creëren.

bron Wikipedia

Nieuwsgierig?

Lees HIER wat schrijfster en schrijfdocent Kathy Mathys erover schreef.