HOME > AANBEVOLEN > ACTUALITEIT > Klara top 100

gepost 24/02/2021

SPIEGEL IM SPIEGEL OP NUMMER 1

Arvo Pärt

Wat is er al veel inkt gevloeid over deze editie van de Klara top 100! Arvo Pärt stoot niet alleen Pergolesi van de troon  - ook al werd op voorhand algemeen aangenomen dat hij er nog een 6e jaar bij zou doen op nummer 1 - , hij geeft ook Bach en co het nakijken. Pärt omarmt de ganse lijst als het ware door niet alleen het nummer 1 te leveren maar ook nog eens in het midden op te duiken (nummer 58) en de lijst ook af te  sluiten op nummer 100. 

 

Wie is Arvo Pärt en wat maakt hem zo onweerstaanbaar? Luister en kijk HIER naar Sander De Keere van Klara die vertelt waar Pärt zijn inspiratie haalde en haalt (want ja, hij is een hedendaagse meester),  waarom hij klinkt zoals hij klinkt en waarom hij met die muziek veel mensen raakt. 

© Klassiek-centraal.be

Waar gaan de discussies dan over? 

Lijstjes zijn natuurlijk maar wat ze zijn. Een momentopname. Statisch vaak en dus betwistbaar. En toch...

Sommigen kijken ernaar uit en/of willen er hun bijdrage toe leveren, anderen laat het siberisch koud. Tot dat laatste kamp behoort alleszins Mark Coenen, zoals blijkt in de column die hij erover schreef in De Morgen (20 feb 2021).

Aanhangers, tegenstanders, meningen zus en zo, ze horen bij lijstjes. De talrijke beschouwingen in de pers bewijzen het. 

© Twitter

© Klara

© kaaitheater

Voor Stijn De Paepe, redacteur bij De Morgen, leek het een uitgemaakte zaak op voorhand: Stabat Mater van Pergolesi zou de lijst terug aanvoeren. Waarom? 

'U moet het Stabat Mater van Pergolesi maar beschouwen als ’s mans hoogsteigen ‘Bohemian Rapsody’: een steengoed gemaakte, onweerstaanbare oorwurm.'

 

bron: De Morgen, 19 feb 2021 'Waarom ‘Stabat Mater’ van Pergolesi het ‘Bohemian Rhapsody’ van de klassieke muziek is'

God en de dood waren nooit veraf, meent Pieter Bergé, hoogleraar musicologie Kuleuven. Meditatieve muziek doet het goed in tijden waarin veel mensen snakken naar traagheid, troost en verstilling. In dat plaatje past Pärt perfect. Al betreurt hij duidelijk dat deze muziek vaak afglijdt naar 'achtergrondmuziek'.

 

bron: De Standaard, 23 feb 2021, OPINIE KLASSIEK We verlangen naar traagheid

Marlies De Munck, Muziekfilosofe UAntwerpen, (h)erkent dat aspect van achtergrondmuziek in Pärt, maar vindt er ook een uitnodiging tot spiritualiteit in. Zijn muziek nodigt uit de blik naar binnen te richten, als een spiegel voor de eigen ziel. Er gericht naar luisteren kan een verrijking zijn. 

 

bron: De Standaard, 24 feb 2021, OPINIE KLASSIEK Spiegel van de ziel

Voelt u zich aangesproken door één van bovenstaande strekkingen? Laat het ons weten!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

De intrede van vrouwelijke componisten

Lijstjes zijn natuurlijk maar wat ze zijn, maar is het op zich geen verheugende gedachte dat het in de (besloten ?) wereld van de klassieke muziek niet alleen goed toeven is voor de 'gevestigde waarden' maar dat 'ontdekkingen' ook kunnen beroeren?  De 'andere' klanken zoals die van Pärt, ja, maar ook die van vrouwelijke componisten bijvoorbeeld! Drie vrouwen deden hun intrede in de lijst, Clara Schumann, Franscesca Caccini en Nadia Boulanger.

Wat ze gemeen hebben? Dat ze alle 3 stammen uit een artistiek, muzikaal midden. 

Clara Schumann

1819-1896

nr 25, Piano Concerto - nr 78, Piano Trio

Franscesca Caccini

1587-1640

nr 36, Lasciatemi qui solo

Nadia Boulanger

1887-1993

nr 30, 3 Pieces for Cello & Piano

© Classical WSMR

© Natalia Kazaryan

© Classical MPR

Haar moeder was zangeres, haar vader pianodocent. Hij zag heel snel haar potentieel in en stelde haar leven in dienst van de muziek. 

Ze werd pianiste, componiste, pianodocente en uitgever. In 1840 trouwde ze met Robert Schumann, onder zijn naam is ze bekend. 

Haar leven leest als een roman

Clara Wieck was het pianistieke wonderkind van de 19de eeuw. Maar ze cijferde zich weg voor haar echtgenoot. Uit liefde en omdat ze haar man een betere componist vond. 

bronnen: npro Radio 4, Wikipedia, Klara, De Tijd 29 nov 2019

Haar oom was beeldhouwer en haar vader, Guilio Caccini, componeerde en doceerde en was zanger, instrumentalist en schrijver. Franscesca liep in zijn sporen als componiste, zangeres en dichteres. Ze speelde onder meer luit en was muzieklerares. Net als haar vader wordt ze tot de vroege barok gerekend. Zij was waarschijnlijk de meest invloedrijke vrouwelijke componist sinds Hildegard Von Bingen en zou dat tot in de negentiende eeuw blijven. 

bron:  Wikipedia

Haar vader en zus waren ook begaafde muzikanten. De zussen Boulanger schreven muziekgeschiedenis. Nadia overleefde haar getalenteerde zus Lili, die stierf op haar 25e, lang. Ze  dirigeerde, was pianiste, organiste en docente compositie en had een meer dan uitzonderlijk gehoor, en een muzikaal inzicht dat verbluffend was. Talloze grote namen uit de muziekwereld volgden les bij haar. 

bronnen: Wikipedia, Handelsbeurs, Klara

De volledig Klara lijst top 100

Geïnteresseerd? HIER vindt u de volledig lijst en kan u de werken beluisteren. 

 

VEEL LUISTERPLEZIER!

Vertel anderen over ons. Deel deze webpagina met uw netwerk.