gepost 19/11/2020

Artemisia Gentileschi

1593 - circa 1654

© Wikipedia - Zelfportret

Na de opleiding bij haar vader, gaat ze in de leer bij Agostino Tassi, die haar verkracht. 

Ze houdt de verkrachting lange tijd verborgen, uit angst haar goede naam te verliezen en in de hoop dat Tassi haar zal huwen, maar haar vader ontdekt de waarheid en sleept Tassi voor de rechter. Omdat hij ontkent, wordt zij gemarteld. Ze blijft erbij dat ze de waarheid spreekt en hij wordt uiteindelijk verbannen, al blijkt dat in de realiteit niet veel te betekenen. 

Artemisia wordt uitgehuwelijkt en verhuist naar Florence, waar haar talent zich ten volle ontplooit. 

Artemesia was de enige dochter van de Italiaanse schilder Orazio Gentilischi. Haar leven leest als een verhaal op zich. 

Haar moeder stierf toen ze twaalf was. Haar vader schermde zijn dochter, die er erg bevallig uitzag, totaal af van de buitenwereld. Dat verbeterde er niet op toen ze ouder werd en haar schoonheid zich meer en meer begon te ontplooien. Dicht bij een raam staan, was haar niet toegelaten, dat zou verliefde jongeren het hoofd alleen maar meer op hol doen slaan,  maar schilderen mocht ze wel.

Hij leerde haar de knepen van het vak en ontdekte al snel haar talent. Onder zijn leiding groeide ze al op jonge leeftijd uit tot een groot kunstenaar. Ze is nog een tiener als ze 'Susanne en de oudsten' schildert, in 1610, 17 is  ze dan. Het is meteen één van haar meesterwerken, een schilderij met een grote zeggingskracht. 

Sussanne en de oudsten, 1610 - © Web Gallery of Art

© Historiek.net

© Christie's

© J.M.Art Managem.

©Artnet News

Ze leert lezen en schrijven, geraakt bevriend met Galileo en een De Medici bij wie ze opdrachten in de wacht sleept. In 1916 wordt ze er als eerste vrouw ooit ook toegelaten tot de Accademia dell 'Arte dell Disegno. Ze verwerft bekendheid en faam, wat ongewoon was voor een vrouw in de 17e eeuw, en schildert voor edellieden en koningshuizen in Spanje en Engeland.

 

Het is bizar dat we pas nu meer en meer zicht krijgen op haar rol en betekenis in de schilderkunst van die tijd, de aandacht ervoor was weggedeemsterd. Nu we er met de ogen van nu naar kijken, valt op hoe ze andere accenten legde dan haar mannelijke collega's. 

 

Ze was merkwaardig, als vrouw en als schilder. Dat staat als een paal boven water. 

Vertel anderen over ons. Deel deze webpagina in uw netwerk.